FANDOM

Najnowsza aktualizacja: 30 styczeń 2017      

KOLEKTOR SOLARNY
TuboCap-3.JPG
TuboCap
Miejsce Częstochowa
Data Sierpień 2015
Powierzchnia Rurowa

Budowa i działanie kolektorów

Kolektor solarny-1.jpg

Schemat kolektora solarnego powietrznego (opis w tekście)

TuboCap-2.JPG

Przykład kolektora solarnego powietrznego: TuboCap

Typowy kolektor solarny powietrzny (patrz schemat) składa się z powierzchni pochłaniającej promieniowanie słoneczne zwanej też absorberem (3), oszklenia pojedynczego a czasami podwójnego (1) chociaż w zastosowaniach niskotemperaturowych stosuje się też kolektory bez oszklenia, izolacji cieplnej (5), obudowy (4) oraz przewodów wlotowych (6) i wylotowych (7). Powierzchnia pochłaniająca promieniowanie słoneczne pokryta jest czarną matową powłoką, zazwyczaj farbą (2). W najprostszym przypadku jest to powierzchnia płaska, w rozwiązaniach bardziej zaawansowanych jest to powierzchnia karbowana, falista, rurowa, ...

Przepływające przez kolektor powietrze ogrzewa się przez kontakt z ciepłą powierzchnią absorbującą promieniowanie słoneczne. Przepływ powietrza przez kolektor może odbywać się w sposób naturalny (konwekcja naturalna) lub może być wymuszony za pomocą wentylatora (konwekcja wymuszona).

Zastosowania

Ogrzane w kolektorach solarnych powietrze jest następnie używane do potrzeb grzewczych lub technologicznych.

Kolektory słoneczne powietrzne są proste w budowie i sprawne. Mogą być używane jako samodzielne źródło ciepła lub mogą wpomagać tradycyjne systemy grzewcze przyczyniając się do oszczędności energii i zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.

Typowe zastosowania kolektorów solarnych powietrznych to ogrzewanie pomieszczeń, ogrzewanie szklarni o przedłużonym okresie eksploatacji, wstępne podgrzewanie powietrza do wentylacji pomieszczeń oraz dostarczanie ciepłego powietrza do procesów technologicznych a w szczególności dostarczanie ciepłego powietrza w procesach suszarniczych.

Filmy i slajdy

Linki wewnętrzne

Linki zewnętrzne

Więcej z Fandomu

Losowa wiki