FANDOM

Najnowsza aktualizacja: 6 kwiecień 2016      

Robinson-1

Kuchenka paraboliczna Robinson

Prezentacja

Robinson jest kuchenką paraboliczną z reflektorem o kształcie kwadratowym o wymiarach ok. 85 cm x 85 cm. Została ona zaprojektowana przez Jamesa Robinsona. Pole powierzchni reflektora wynosi 0,75 metra kwadratowego. W pierwszej wykonanej wersji kuchenki naczynie do gotowania miało 16 cm średnicy i 15,5 cm wysokości (puszka od konserw - Rys. 2). Na spodzie posiada ono tuleję, którą wkłada się na rurę, która podtrzymuje naczynie do gotowania. Ta kuchenka może stanowić postęp w konstrukcji kuchenek parabolicznych ze względu na jej przenośność i łatwość budowy. Reflektor wykonany jest z jednego arkusza falistej tektury o wymiarach 122 cm x 92 cm i o grubości 3 mm. Konstrukcja nośna (stojak) do kuchenki jest prosta i nowatorska.

Reflektor

Przedstawiamy reflektor w wersji sztywnej (nie składany), choć autor proponuje również wersję składaną. W razie potrzeby zobacz tekst źródłowy.

  1. Wytnij reflektor z tektury wg wykroju pokazanego na Rys. 4. Łatwiej jest wyciąć reflaktor z jednego arkusza tektury falistej o wymiarach 92 cm x 122 cm, o grubości 3 mm. Jeśli nie posiadasz arkusza o tych wymiarach to sklej kilka mniejszych arkuszy za pomocą taśmy samoprzylepnej. Rysunek 4 pokazuje tylko prawą dolną ćwiartkę reflektora. To sprawia, że ​​praca będzie dużo łatwiejsza, jeśli wykonasz szablon i użyjesz go do narysowania i wycięcia pozostałych ćwiartek. Zwróć uwagę na prawidłowe wycięcie szczeliny jest to pokazano na rysunku.
  2. Przeciągając niezbyt ostry nóż ostrożnie wzdłuż linii zagięcia (przy użyciu linijki) zacznij stopniowo zginać fałdy i "marszczyć" reflektor. Nie przecinaj powierzchni kartonu.
  3. Materiał odblaskowy można teraz nałożyć na reflektor. Jeżeli stosujesz folię aluminiową, nałóż cienkie pasemka białego kleju biurowego na obwodzie każdego kwadratowego lub trójkątnego elementu reflektora i przyklej folię.
  4. Od spodu reflektora za pomocą taśmy samoklejącej sklej ze sobą kolejno elementy reflektora tak aby krawędzie tektury do siebie przylegały. W ten sposób zostanie utworzona trwała i dość sztywna powierzchnia paraboliczna.
  5. Reflektor jest mocowany do stojaka za pomocą samoprzylepnych rzepów umieszczonych na czterech narożach reflektora. Dopowiadające im rzepy należy przykleić też na końcach dwóch listew stojaka (Rys. 6)

Stojak

Pomijamy tu dokładny opis budowy stojaka. Rys. 8 do 11 dobrze go prezentują. W razie potrzeby zobacz też tekst źródłowy.

Uwagi administracji wiki:

BabySolarCooker-2
  1. Kuchenka z proponowanym stojakiem wydaje się być mało stabilna w przypadku wiatru.
  2. Stosowanie naczyń z umocowaną od spodu tulejką do montażu może być kłopotliwe. Sugerujemy zastosowanie ażurowego koszyczka metalowego (patrz rysunek obok) mocowanego też za pomocą tulei (lub inaczej), a dopiero do niego wstawianie naczyń do gotowania.
  3. Nie testowaliśmy w Polsce tej kuchenki pod żadnym względem: ani sprawności, ani stabilności, ani bezpieczeństwa, ani łatwości użytkowania.

Linki wewnętrzne

Linki zewnętrzne