FANDOM

Najnowsza aktualizacja: 6 kwiecień 2016      

PLANY KUCHENKI SOLARNEJ
UltraLightCooker Poland
UltraLightCooker
Typ kuchenki Panelowa
Stopień trudności Niski
Sprawdzona w działaniu Tak
UltraLightCooker-1

Kuchenka do zbudowania

Wstęp

UltraLightCooker, bardzo lekka kuchenka solarna typu panelowego (prototyp ULC-90 ) opracowana, zbudowana i przetestowana w 2008 roku przez Zofie, Małgorzate i Andrzeja Kotowskiego w swojej wersji podstawowej (standardowej) wyposażonej w rondel 28 cm z pokrywą przezroczystą pozwala na pieczenia kiełbasy, kotletów, drobiu lub ryb a także na podgrzewanie wstępnie przygotowanych dań garmażeryjnych. Maksymalna waga przygotowywanych dań wynosi ok. 1 kg. Kuchenka ta w wersji standardowej nie jest przeznaczona do gotowania wody lub zupy.
Kuchenka posiada cztery panele odbłyskowe które skupiają promienie słoneczne na naczyniu z pokrywką przezroczystą. Naczynie umieszcza się na podkładce izolacyjnej na panelu poziomym.
Zaletą tej kuchenki jest jego prostota. Jest lekka, rozbieralna i łatwa do przenoszenia.
Kuchenka jest zoptymalizowana dla klimatu europejskiego lub bardziej ogólnie, dla szerokości geograficznej między 40 ° a 60 °.
Proponujemy zbudować tą kuchenkę używając osłony przeciwsłonecznej do szyb samochodowych oraz płyt ze styropianu, choć możliwe jest użycie innych materiałów. Jej budowę i użytkowanie trzeba traktować jako pierwsze doświadczenie w tej dziedzinie przed ewentualną budową lub zakupem kuchenek większych, wydajniejszych i bardziej sprawnych.

Rzeczywisty wygląd kuchenki i jej działanie, zobacz: UltraLightCooker

Plany kuchenki (wersja standardowa)

Uwaga: kliknij na zdjęcie, aby je powiększyć !

Materiały i narzędzia

Materiały: Osłona przeciwsłoneczna do szyb samochodowych o wymiarach 130 x 60 cm (2 sztuki), płyta z styropianu o grubości ok. 2 cm, około 4 m tasiemki tekstylnej, klej do styropianu lub klej montażowy akrylowy.
Narzędzia: Nożyczki, nożyk, igły i nici do szycia.

Etapy konstrukcji

Reflektor poziomy

  1. Wytnij osłonę przeciwsłoneczną, aby uzyskać kształty i wymiary pokazane na obrazie 2. Uwaga: boki o długości 40 cm, widoczne na obrazie 2 są w rzeczywistości równoległe.
  2. Obetnij 4 kawałki tasiemki o długości 30 cm i przyszyj je do reflektora poziomego (patrz obrazy 2 i 3).
  3. Wytnij płytę styropianowa na kształt i wymiary pokazane na obrazie 3. W razie potrzeby dostosuj kształt i wymiary do posiadanej osłony przeciwsłonecznej.
  4. Przyklej płytę styropianową na tylnej (mniej odblaskowej) stronie reflektora.

Reflektor pionowy

  1. Obetnij 4 kawałki tasiemki odlugości 30 cm i przyszyj je do osłony przeciwsłonecznej (patrz obrazy 4 i 5). Uwaga: miejsca przyszycia tasiemek muszą odpowiadać ich położeniu na wykonanym już reflektorze poziomym tak aby umożliwe było ich związanie.
  2. Wytnij płytę styropianową na kształt i wymiary pokazane na obrazie 5. Jeśli to konieczne, dostosuj kształt i wymiary do używanej osłony przeciwsłonecznej.
  3. Przyklej płytę styropianową na tylnej (mniej odblaskowej) stronie osłony przeciwsłonecznej.

Montaż reflektorów

Zwiąż reflektory (poziomy i pionowy) za pomocą tasiemek (patrz obraz 6).

Odnośnie innych detali konstrukcyjnych, to liczymy na tzw. zdrowy rozsądek majsterkowicza.

Naczynie

Użyj naczynia (patelni) koniecznie z przezroczystą pokrywą. Jego średnica wynosi 26 lub 28 cm, głębokość od 6 do 9 cm. Wnętrze naczynia powinno być czarne lub szare. Kolor zewnętrzny powinien być czarny, jeśli to możliwe, ale inne ciemne kolory są również akceptowalne.

Podstawka pod naczynie

Podkładka pod naczynie o średnicy 26 cm składa się z kilku warstw sklejonych ze sobą: z wierzchu konwencjonalna podkładka dostępna w handlu, pod nią kilka warstw tektury falistej a poniżej warstwa ze styropianu. Grubość całkowita podkładki musi wynosić około 4 cm (patrz obraz 7).

Porady użytkowania

Kuchenka jest wrażliwy na działanie wiatru. Jeśli to możliwe, używać jej w miejscu chronionym przed wiatrem.
W celu uzyskania optymalnego działania kuchenki, należy ją orientować w kierunku słońca, najlepiej co pół godziny. Najprostszym sposobem kontroli poprawności orientacji jest ustawienie przed kuchenką cienkiego pionowego przedmiotu (np. ołówka) i obserwowanie jego cienia. Kuchenkę należy tak orientować, aby kierunek główej osi kuchenki pokrywał się z kierunkiem wskazywanym przez cień ołówka.

Warunki bezpieczeństwa

Temperatura garnka w czasie działania kuchenki może przekraczać 100 ° C. Istnieje ryzyko poparzenia, ponieważ niebezpieczeństwo jest niewidoczne (brak płomienia, brak dymu).
Nie pozwól, aby kuchenka działała bez nadzoru w miejscu dostępnym dla innych, a zwłaszcza dla dzieci. Poza tym zaleca się zainstalować na kuchence (lub obok) tabliczkę ostrzegawczą.

Filmy i slajdy

Kontakt

Linki wewnętrzne

Linki zewnętrzne